تغییر تفاوت ماست!

22221000
پاسخگویی24 ساعته

جلوگیری از ریزش مو

کارهای زیادی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که با انجام دادن آنها ریزش مو متوقف یا انجام دادن آن در سرعت ریزش مو یا کچل شدن تاثیر مستقیم و بسزایی میگذارد. این موضوع را بخاطر بسپارید که ریزش مو بصورت روزانه و تا حدودی معمولی و طبیعی است. همچنین برخی شرایط مانند ریزش مو بعد از بارداری (تلوژن افلوویوم) ممکن است به تنهایی برطرف شود و طبیعی میباشد. اگر ریزش مو بصورت غیرمعمول و پایدار باشد باید به پزشک معالج مراجعه شود تا به مشکل ریزش مو رسیدگی شود. پزشک ممکن است دلیل ریزش موی شما را تشخیص دهد که این دلایل ممکن است به عواملی همچون تیروئید، استرس، عفونت های پوست سر، آلوپسی آندروژنی و یا بالا رفتن سن باشد. در اینجا به چند مورد مهم که در جلوگیری از ریزش مو تاثیر گذار میباشند میپردازیم.

روش های جلوگیری از ریزش مو

ریزش چند تار مو در روز یک روند طبیعی محسوب می‌شود، اما وقتی مو‌ها به طور غیر طبیعی شروع به ریزش می‌کنند، باید به فکر باشید. روش ‌های جلوگیری از ریزش مو به شما کمک می‌کنند تا حد امکان از این مشکل در‌ امان بمانید. البته به خاطر داشته باشید برخی از انواع ریزش مو ممکن است غیر قابل پیشگیری بوده و نیاز به درمان‌های پیچیده‌تری داشته باشند. به طور کلی، سلامت و عدم ریزش مو‌ها تا حد زیادی به تغذیه و سبک زندگی بستگی دارد. به همین دلیل، روش‌ های درمان و جلوگیری از ریزش مو نیز اغلب به تقویت مو‌ها از همین طریق کمک می‌کنند و مانع ریزش بیش از حد آن می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از بهترین و مؤثر‌ترین روش‌ های جلوگیری از ریزش مو می‌پردازیم که در دسترس همگان است:

رژیم غذایی مدیترانه ای

 یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه مانند رژیم غذایی مدیترانه ای، ممکن است خطر آلوپسی آندروژنی (طاسی الگوی زنانه یا طاسی الگوی مردانه) را کاهش داده یا شروع آن را کندتر کند. بهترین نتایج در هنگامی مشاهده شد که شرکت کنندگان بیش از سه روز در هفته مقدار زیادی از این غذاها – از جمله جعفری ، ریحان ، سبزیجات سالاد – مصرف کردند.

مصرف پروتئین

فولیکول های مو بیشتر از پروتئین به نام کراتین ساخته می شوند. یکی از منابع مورد مطالعه در سال ۲۰۱۷ ، از ۱۰۰ فرد مبتلا به ریزش مو، چندین کمبود تغذیه ای را در شرکت کنندگان عنوان کرد ، از جمله اسیدهای آمینه که به عنوان قطعه سازنده پروتئین هستند. در حالی که محققان توجه داشتند که به مطالعات بیشتری درباره جلوگیری از ریزش مو مورد نیاز است. منبع معتبر ، خوردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. انتخاب های سالم شامل غذاهایی مانند تخم مرغ ، آجیل ، لوبیا و نخود فرنگی ، ماهی ، لبنیات کم چرب ، مرغ و بوقلمون است.

مصرف ویتامین A

ویتامین A در بخشی از رتینوئیدها تشکیل شده است که نشان داده شده سرعت رشد مو را افزایش می دهد. این ویتامین همچنین ممکن است به تولید سبوم کمک کند ، پوست سر را سالم تر نگه دارد و بتواند موهای بیشتری را حفظ کند. بشقاب خود را با غذاهای سرشار از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین ، فلفل دلمه ای و اسفناج پر کنید.

مصرف مولتی ویتامین

دانشمندان مشخص كردند كه ویتامین های A ، B ، C ، D ، آهن ، سلنیوم و روی ، همه در روند رشد و نگهداری موها ، به ویژه با گردش مالی سلول اهمیت دارند. می توانید مولتی ویتامین های روزانه را در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی یا داروخانه ها پیدا کنید یا از پزشک خود بخواهید که یکی از شما را برای شما تجویز کند.

استفاده  ویتامین D در رژیم غذایی

یک منبع معتبر به این منبع اشاره کرده که  ویتامین D برای آلوپسی غیر مهار کننده همراه است. درمان نواقص ممکن است به رشد مجدد کمک کند. در مورد مصرف روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ IU (واحد اندازه گیری) با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف روزانه بیوتین

بیوتین – ویتامین H یا B7— در ترکیب اسیدهای چرب در بدن نقش دارد. این روند برای چرخه عمر مو ضروری است و در صورت کمبود ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. در مورد مصرف روزانه سه تا پنج میلی گرم با پزشک خود حتما صحبت کنید و مصرف آنرا هرچه زودتر شروع نمایید.

برگ درخت کاج آمریکایی (Saw palmetto)

این گیاه ممتاز از میوه درختان کاج کوتوله آمریکایی است ، این گیاه ممکن است به مردان در حفظ سطح تستسترون کمک کند. یک مقاله ژورنال ۲۰۰۴ نشان داد که حدود ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در استفاده از این میوه به اندازه کف دست شاهد رشد موهای بهتر بودند. مقدار مصرف روزانه در این مطالعه ۲۰۰ میلی گرم بود. همچنین باید خاطر نشان کرد که گیاهان ، میوه های گوناگونی در سرتاسر دنیا وجود دارد که هرکدام میتواند بسته به شرایط آب و هوایی هر منطقه و نوی ریزش مو موثر و مفید باشد.

مصرف گیاه جادویی جینسینگ

باید ذکر کرد گیاه جینسینگ یک از بهترین و پرخاصیت ترین گیاهان در دنیا میباشد که بیشتر در کشورهای بلوک شرق کاشت میشود. جینسنگ به دلیل دارا بودن فیتوشیمیایی خاصی است که ممکن است باعث رشد مو در پوست سر شود. برای اطلاع از میزان استفاده و دوز مورد استفاده نیاز به مطالعه و تحقیق در این زمینه میباشد. همچنین در مورد مصرف مکمل های جینسنگ با پزشک خود صحبت کنید یا سعی کنید راه حل های موضعی حاوی این ماده را در نظر بگیرید.

مراقبت از مو

همه ما میدانیم که موها بسیار حساس و به جز نیاز به مواد غذایی مناسب نیاز به یکسری مراقبت های ویژهاز جمله ، شستشو منظم و مناسب ، حالت دهی ، استفاده از روغن های موثر در تقویت و رشد مو میباشد.

شستشوی منظم

شستن روزانه موها با سالم نگه داشتن پوست و تمیز کردن پوست ، در برابر ریزش مو  امری بسیار مهم و حیاتی میباشد که از مو ها به اندازه بسیار زیادی محافظت می کند . نکته اصلی در شستشوی مو استفاده از شامپوی ملایم است . فرمول های سخت تر ممکن است موها را خشک کرده و باعث شکسته شدن آن شود که منجر به ریزش مو می شود و همچنین استفاده از شامپوهایی که از حالت ملایم پاین تر هستند میتواند شستشو را بصورت ناقص انجام دهد.

روغن نارگیل

طبق بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۸ ، محققان پوست و مو معتقدند كه روغن نارگیل ممكن است به جلوگیری از آسیب دیدگی مو و قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) كمك كند. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به پیوند پروتئین موجود در ریشه مو اعتماد و عکسالعمل نشان میدهد که از شکست در ریشه و رشته مو محافظت می کند. ماساژ روغن نارگیل به پوست سر بصورت روزانه ممکن است باعث بهبود جریان خون و کمک به رشد مجدد شود. پس استفاده از روغن نارگیل برای محافظت از ریشه و ساقه مو بسیار توصیه شده است.

روغن زیتون

روغن زیتون را می توان در حالت دهی عمیق مو استفاده کرد ، از آن در برابر خشکی و شکستگی همراه محافظت می کند. روغن زیتون همچنین ماده اصلی رژیم مدیترانه ای است که ممکن است به کند شدن ریزش ژنتیکی مو کمک کند. در نظر بگیرید که دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را مستقیماً روی مو بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه قبل از شستشو به آن بنشیند.

یک ظاهر طراحی شده ملایم

از نوارهای تنگ یا پیازهای محکم که ممکن است روی ریشه مو بگذرد پرتاب کنید و به طور بالقوه منجر به ریختن بیش از حد شوید. در حالی که شما در آن هستید ، اجازه دهید هوای موهای شما خشک شود تا از تحریک پوست سر خود جلوگیری کنید. استایل حرارتی مانند فرمهای حلقوی یا صاف ممکن است باعث آسیب به ریزش مو یا شکستن ساقه مو نیز شود.

رسیدگی مو

درمان های شیمیایی مانند پرمس یا رنگ مو ممکن است به مو و پوست سر نیز آسیب برساند. در مورد گزینه های دیگر ، مانند رنگهای ارگانیک مو و سایر مواردی که حاوی آمونیاک ، پراکسید یا پارا فنیلن دی آمین (PPD) نیستند ، از سبک خود بپرسید.

درمان های پزشکی

از دیگر موارد مهم در نگهداری از مو و جلوگیری از ریزش زودرس و پیری مو، رعایت موارد پزشکی میباشد که در ادامه به چند مورد مهم درباره درمانهای پزشکی مو اشاره خواهیم کرد.

لیزر درمانی

لیزرهای ضعیف (Low-level) ممکن است به بهبود تراکم مو کمک کنند و منبع قابل اعتماد برای افراد مبتلا به ریزش مو و ریزش مو ناشی از شیمی درمانی باشد. به این گزینه درمانی نور قرمز (red light therapy) نیز گفته می شود و ممکن است با تحریک سلولهای بنیادی اپیدرمی به رشد مو کمک کند. دستگاه های لیزر خانگی را می توانید بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار پیدا کنید. برای دیدن نتایج ممکن است بسیاری از درمانها انجام شود.

روش  PRP

روش پی آر پی یا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر کمک به تحریک رشد در مناطقی می کند که از قبل از ریزش مو آسیب دیده است. خون برای جدا کردن پلاکتها از طریق سانتریفیوژ جریان می یابد و سپس به داخل پوست سر تزریق می شود. در یک مطالعه ۲۰۱۷ ، ۱۱ شرکت کننده بعد از چهار جلسه ۳۰ درصد رشد بیشتر در مناطق نازک را مشاهده کردند. طبق هر کلینیک کلیولند ، هر جلسه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد و تحت پوشش بیمه نیست.

درمان ریزش مو با دارو

مینوکسیدیل

طبق گفته پزشکان پوست و مو ، این داروی بدون نسخه (OTC) برای تقریباً دو سوم زنانی که آن را امتحان می کنند ، عمل می کند و جواب هم میدهد. مایع یا کف را هر روز روی پوست سر خود بمالید . از عوارض جانبی این دارو میتوان به تحریک پوست سر و آکنه در محل پوست اشاره کرد . و همچنین عوارض جانبی نادر شامل ضربان قلب نامنظم و تاری دید است.

فیناستراید

این دارو با نام Propecia نیز شناخته می شود ، این قرص تجویز ممکن است به کند شدن ریزش مو کمک کند و حتی باعث رشد جدید شود. طبق گفته کلینیک ها و پزشکان پوست و مو ، مصرف این ماده و قرص بیشتر در مردان و افراد زیر ۶۰ سال رایج میباشد . توصیه پزشکان درباره مصرف این در خانم های باردار اصلا توصیه نمیشود.

فنیل افرین

فنیل افرین موضعی ممکن است با تحریک عضلات فولیکول به منقبض شدن در ریزش مو کمک کند. به عنوان مثال ، کشیدن موها هنگام شانه کردن سخت تر می شود. متأسفانه ، باید مراقب این راه حل پزشکی باشید. دانشمندان فرمول خاصی با نام AB ‐ ۱۰۲ تهیه کرده اند ، اما هنوز آن را برای عموم منتشر نکرده است.

روش های دیگر درمان ریزش مو

روغن های اساسی

روغنهای اساسی ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کنند. یک منبع مورد مطالعه در سال ۱۹۹۸ ، ۸۶ نفر از افراد مبتلا به آلوپسی آراتا را به دو گروه تقسیم کرد که یکی از آنها روغن سرو با مخلوط اسطوخودوس و رزماری در ماهی مرکب آنها بود. بعد از هفت ماه ، ۴۳ درصد از این گروه بهبود در وضعیت خود نشان دادند. سایر روغنهای اساسی که باید در نظر گرفته شوند شامل اسطوخودوس ، لیموترش و نعناع است. سعی کنید چند قطره از هر یا همه این روغنها را با یک قاشق غذا خوری روغن حامل مانند جوجوبا یا انگور مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه قبل از شستشو روی پوست سر بمالید.

آب پیاز

مبتلایان به آلوپسی آرئاتا ممکن است بعد از استفاده از آب پیاز خام دوبار در روز ، دوباره رشد پیدا کنند. در حالی که تحقیقات در مورد این درمان محدود است ، به نظر می رسد که آب میوه تقریباً ۸۷ درصد از شرکت کنندگان در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۴ رشد را افزایش می دهد. چگونه کار می کند؟ دانشمندان معتقدند که جادو در گوگردی نهفته در پیاز است.

ماساژ

ما می دانیم که ماساژ پوست سر احساس خوبی دارد ، اما آیا می تواند به رشد موهای شما نیز کمک کند؟ شاید. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶ ، شرکت کنندگان را با اعتماد به نفس از نتایج با حداقل چهار دقیقه ماساژ در روز در طی ۲۴ هفته نتیجه گرفت.

یوگا

ریزش مو ناشی از استرس ممکن است به خوبی به یوگا پاسخ دهد. برای پیشگیری و کند شدن ریزش مو ، این نکات تسکین دهنده استرس را امتحان کنید: سر رو به پایین و به حالتی Dogy ، جلو خم ، شتر پوز ، شانه ایستاده ، ماهی پوز ، و زانو زدن.  

چرا ریزش مو

موهای روی سر شما از چرخه زندگی عبور می کند که شامل رشد ، استراحت و ریختن است. معمول است که مردم روزانه حدود ۱۰۰ مو از دست بدهند. درصورت ریزش مو زیاد و غیر معمول و نازک شدن مو حتما به پزشک مراجعه نمایید تا علت را بررسی و مشکل ریزش مو را برطرف نماید. بعضی اوقات ریزش مو به صورت موقت باشد و ممکن است به دلیل تغییرات رژیم غذایی، برخی از درمان ها یا تغییر سبک زندگی و آب و هوا باشد که مشکل حل شدنی است. درصورت عدم مراجعه به پزشک و پیدا نکردن دلیل ریزش مو و داشتن زمینه برای ریزش مو ممکن است باعث بوجود آمدن مشکل شود. در سن ۴۰ سالگی ، تقریبا نیمی از مردان به دلیل شرایط ارثی مانند آلوپسی آندروژنی (طاسی الگوی مردانه) دچار ریزش مو خواهند شد. به همین ترتیب ، بیش از نیمی از خانمها قبل از ۷۰ سالگی ریزش ژنتیکی مو (طاسی الگوی زنانه) را تجربه می کنند.

سایر علل ریزش مو شامل موارد زیر است:

شرایط پزشکی ، مانند آلوپسی آرئاتا ، عفونت های پوست سر یا تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو) تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، زایمان ، یائسگی یا مشکلات تیروئید داروها یا مکمل هایی مانند داروهایی که برای سرطان ، فشار خون بالا ، افسردگی یا آرتریت مورد استفاده قرار می گیرند درمان پرتودرمانی برای شرایطی مانند سرطان استرس ، چه جسمی و چه احساسی شیوه های یک ظاهر طراحی شده ، مانند پوشیدن عکس های فشرده یا گوشواره های تنگ غذای آماده در صورتی که دچار ریزش ناگهانی یا شدید مو شدید ، قرار ملاقات خود را برای مراجعه به پزشک خود در نظر بگیرید. برخی شرایط مانند مشکلات تیروئید ممکن است به درمان های خانگی پاسخ ندهند و نیاز به درمان علل اساسی دارند. همچنین بخاطر داشته باشید که هر درمانی که استفاده می کنید ممکن است در هر جایی از شش ماه تا یک سال طول بکشد تا در مناطقی که ریزش مو قبلاً اتفاق افتاده باشد بهبود پیدا کند.

علت ریزش مو

ریزش مو، چه به صورت سکه‌ای و چه نازک شدن تار مو‌ها، همیشه با علل مختلفی همراه است. در برخی مواقع علت ریزش مو را می‌توان عوارض مصرف برخی از دارو‌ها و در موارد دیگر عدم تغذیه مناسب در نظر گرفت. به هر صورت اگر شما نیز اخیرا دچار این مشکل شده‌اید، باید علت ریزش موی خود را ریشه‌یابی کنید و به حل آن بپردازید. برخی از مهمترین علل ریزش مو عبارت‌اند از:

عدم تعادل هورمونی: عدم تعادل هورمونی یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو، هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها محسوب می‌شود.

اختلالات تیروئید: اختلالات تیروئید نیز به نوعی با عدم تعادل هورمونی مرتبط است. پر کاری تیروئید و کم کاری تیروئید هر دو ریزش مو را در پی خواهند داشت.

برخی از دارو‌ها: در نتیجه مصرف برخی از داروهای خاص مثل، رقیق‌ کننده‌های خون، دارو‌های ضد افسردگی، دوز بالای ویتامین A و غیره نیز ریزش مو پدید می‌آید.

بارداری: در دوران بارداری برخی از خانم‌ها به دلایل هورمونی دچار ریزش مو می‌شوند. این ریزش مو معمولا با پایان این دوره برطرف می‌شود.

استرس: استرس و یا اضطراب از علت‌های اصلی ریزش مو است. فشار‌های عصبی همچنین گاهی نازک شدن تار مو‌ها را در پی خواهند داشت.

عدم تغذیه مناسب: کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی، مثل ویتامین C، بیوتین، زینک، آهن و پروتئین ریزش مو را در پی خواهد داشت.

بیماری‌های خود ایمنی: در بیماری‌های خود ایمنی نظیر آلوپسی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و موجب ریزش مو در نواحی مختلف سر، ابرو و مژه‌ها خواهند شد.

کلام آخر

با این حال که ریزش مو‌ها به صورت روزانه بخشی از چرخه طبیعی رشد آن‌ها به حساب می‌آید، در برخی مواقع این ریزش به مشکلی نگران‌کننده تبدیل می‌شود. برخی از علت‌های ریزش مو شامل عدم تعادل هورمونی، بارداری، تغذیه نامناسب و استرس می‌شوند. شما می‌توانید با در نظر راه کار‌های مختلفی از برخی از انواع ریزش مو جلوگیری نمایید و مو‌های سالم و درخشانی داشته باشید. برخی از روش‌های جلوگیری از ریزش مو عبارت‌اند از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مصرف میزان کافی پروتئین، مصرف مولتی ویتامین، مصرف میزان مناسبی از بیوتین و سایر ویتامین‌های گروه B و استفاده از گیاه جادویی جینسینگ.

مراقبت صحیح از مو‌ها، شستشوی صحیح و به موقع، استفاده از روغن نارگیل، زیتون و بادام تلخ و عدم استفاده زیاد از حالت دهنده‌های حرارتی نیز از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌نماید. اگر همین حالا هم دچار ریزش مو هستید، می‌توانید از درمان‌های مختلف، اعم از درمان‌های دارویی و‌ روش‌هایی نظیر پی آر پی، کمک بگیرید. در مواردی که شدت ریزش مو نگران‌کننده است حتما به پزشک مراجعه نمایید.

از دیگر خدمات کلینیک زیبایی ایران نوین میتوان به  ترمیم مو ، درمان ریزش مو اشاره کرد. همچنین برای اطلاع از قیمت کاشت مو و دریافت مشاوره رایگان در کلینیک ایران نوین از لینک زیر اقدام نمایید و یا با شماره تلفن های ۲۲۲۲۱۰۰۰ تماس بگیرید .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
خدمات
راه‌های تماس

نوشته‌های مرتبط

خطرات و عوارض بوتاکس پیشانی

جلوگیری و برطرف کردن چین و چروک صورت دغدغه ی افرادی زیادی است که می خواهند ظاهری جوان و شاداب داشته باشند. با وجود اینکه

مراقبت های بعد از کاشت مو

مراقبت های بعد از کاشت مو

کاشت مو یکی از عمل های زیبایی پرمتقاضی است که امروزه در کلینیک های معتبر انجام می شود. یکی از مهم ترین مسائل بعد از

دسته بندی ها