خطرات و عوارض برداشتن خال ریشه دار با نخ

21 خرداد ، 1401

خطرات و عوارض برداشتن خال ریشه دار با نخ

خال ها که دسته ای از سلول های رنگدانه دار می باشند به صورت تیره و کوچک و بزرگ در پوست ظاهر می شوند که اکثر این خال ها بی خطر می باشند اما برخی از این خال ها ریشه دار هستند و زمینه سرطانی شدن را دارند بنابراین نباید در مورد آنها جراحی یا هر گونه روش دیگری جهت برداشته شدن آنها در سطح پوست انجام گیرد حال باید دید خطرات و عوارض برداشتن خال ریشه دار با نخ چیست.

عوارض برداشتن خال

برداشتن خال های معمولی و سطحی از روی پوست با استفاده از جراحی و لیزر مشکلی را برای پوست ایجاد نمی کند اما برداشتن های خال های غیر معمول که از پوست بیرون زده هستند و رنگ و لبه های نامنظمی دارند به دلیل اینکه این خال ها پیش سرطانی می باشند و احتمال زیادی وجود  دارد که  با برداشتن آنها به سرطان پوست تبدیل شوند.

برداشتن خال ریشه دار با نخ

خال های ریشه دار خال هایی می باشند که رنگ آنها به مرور زمان تغییر پیدا می کند و ضخامت آنها بیشتر می شود و ممکن است در آنها ترشح و خارش ایجاد گردد که هر گونه تغییر در این خال ها و برداشتن آنها باید با نظر متخصص پوست صورت گیرد، برخی از افراد بدون توجه به نوع خال جهت حذف خال از نخ و بستن خال استفاده می کنند که این کار روشی غیر علمی و غیر اصولی برای حذف خال می باشد که به دنبال کندن خال با نخ پوست دچار خونریزی و التهاب می گردد و ممکن است در محل ضایعه پوستی عفونت ایجاد گردد و عفونت به تمام پوست سرایت پیدا کند و این امر زمینه ساز بروز ابتلا به سرطان پوست گردد که به دلیل پیشرفت فناوری و تکنولوژی به هیچ وجه پزشکان این روش حذف خال را به بیماران توصیه نخواهند کرد. بهترین روش حذف خال ها چه پوستی و چه از نوع گوشتی جراحی و سوزاندن آنها با لیزر می باشد که تشخیص روش درمانی توسط متخصص بعد از تعیین نوع خال و در صورت لزوم آزمایش نمونه برداری از خال انجام خواهد گرفت و درمان خودسرانه خال ها و استفاده از روش های سنتی مانند بستن با نخ  علاوه بر ایجاد خطر عفونت در پوست زمینه ساز ابتلا بیمار به سرطان پوست در صورت بدخیم بودن خال خواهد شد.

کلینیک تخصصیجراحی زیبایی ایران نوین