تغییر تفاوت ماست!

پاسخگویی24 ساعته

علت و درمان دو رنگ شدن پوست صورت

هر فردی به صورت طبیعی و نرمال رنگ پوست معینی دارد اما گاهی اوقات برخی عوامل محیطی و درونی موجب ایجاد تغییرات کلی و یا منطقه ای در رنگ پوست میشوند. به هر حال هرگونه تغییر غیر طبیعی در رنگ پوست به ویژه دو رنگ شدن پوست صورت جلوه ی خوبی ندارد و اثرات منفی بر روی زیبایی چهره می گذارد.

برص، پیسی و یا دو رنگ شدن پوست یک بیماری مزمن است که باعث می‌شود بخش‌های از پوست رنگ خود را از دست بدهد. این بیماری معمولاً پیشرفت می‌کند و قسمت‌های رنگ پریده پوست با گذشت زمان گسترش می‌یابند. برص همچنین ممکن است به مو‌ها و داخل دهان نیز سرایت کند و باعث رنگ پریدگی در این نواحی شود. بیماری دو رنگ شدن پوست در واقع موجب می‌شود تا ملانین، یا همان رنگدانه‌های پوست، از بین رفته و دیگر کارایی نداشته باشند. با این حال که بیماری برص یا پیسی سلامت عمومی بدن را به خطر نمی‌اندازد، به دلیل تغییرات ظاهری که در پوست ایجاد می‌کند استرس‌زا است و باید به دنبال راهی برای درمان آن بود.

در ادامه ی مطلب به مسئله ی دورنگی پوست صورت و دلایل به وجودآمدن آن بیشتر می پردازیم و روش های درمانی برای درمان این عارضه را بیان می کنیم.

بیماری دو رنگ شدن پوست چیست؟

رنگ پوست هر فردی به صورت طبیعی ثابت و معین است اما برخی عوامل برروی آن تاثیر می گذارند و ممکن است موجب روشن یا تیره تر شدن آن به صورت کلی و یا منطقه ای شوند. زمانی که تغییر رنگ پوست صورت به شکل منطقه ای باشد ، پوست حالت دورنگی به خود می گیرد.

[gravityform id=”2″ title=”true”]

بیماری دو رنگ شدن پوست که بسیاری از ما آن را با نام برص یا پیسی نیز می‌شناسیم، رنگدانه‌های پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در بدن افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بخش‌هایی از پوست به دلیل از بین رفتن ملانین رنگ خود را از دست داده و به رنگ روشن مایل به سفید در می‌آید. میزان ملانین در بدن افراد با پوست تیره بیشتر است و برص در این افراد خود را بیش از افراد سفید پوست نشان می‌دهد. بیماری دو رنگ شدن پوست را می‌توان در دسته بیماری‌های خود ایمنی قرار داد که طی آن بدن رنگدانه‌های پوست را هدف قرار می‌دهد. این بیماری شاید به خودی خود خطرناک نباشد، ولی عواقب روحی و بیماری‌هایی نظیر افسردگی را در پی خواهد داشت. برص و یا پیسی سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد و ممکن است در هر سنی پدیدار شود.

دو رنگی پوست صورت بیشتر در نواحی اطراف لب ها، پیشانی وگونه ها دیده می شود. گاهی اوقات این عارضه بر اثر عوامل محیطی مانند تابش نورآفتاب است که موجب افزایش رنگدانه های برخی نواحی پوست می شود و گاهی اوقات هم به مسائل داخلی بدن مانند ابتلا به برخی بیماری ها، اختلالات هورمونی، بارداری زنان، مشکلات تغذیه ای، اختلالات کیسه ی صفرا، تغییرات و مشکلات مزاجی مانند افزایش سودای بدن و … مربوط می شود.

درمان دو رنگ شدن پوست

درمان دو رنگی پوست صورت در ابتدا نیاز به ریشه یابی دارد چرا که همانگونه که گفتیم عوامل مختلفی می توانند موجب دو رنگ شدن پوست صورت شوند. چنانچه علل داخلی موجب چنین وضعیتی شده اند، بهتر است که ابتدا علت درونی را رفع کنید و سپس به برطرف شدن ظاهری لکه های پوستی و دو رنگی پوست بپردازید. برای برطرف کردن حالت دو رنگی پوست چنانچه لکه های تیره تری روی پوستتان ظاهر شده است می تواند از کرم های روشن کننده که اغلب به کرم شب معروف هستند، استفاده کنید. مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و حتی استعمال موضعی کرم ها و مواد طبیعی دارای آنتی اکسیدان به متعادل شدن پوست صورت کمک می کنند. نوشیدن آب به مقدار کافی و حفظ رطوبت پوست هم به درمان شما کمک می کند. کرمهای ضد آفتاب هم برای رفع هر گونه لکه ای بهتر است که فراموش نشود.

علائم بیماری پیسی

همانطور که اشاره کردیم، پیسی یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن فرد به ملانین و یا رنگدانه‌های پوست حمله می‌کند. این بیماری معمولاً از لکه‌های سفید بسیار کوچک آغاز می‌شود، اما به مرور زمان گسترش می‌یابد و قسمت‌های وسیع‌تری از بدن را در بر می‌گیرد. دست‌ها، صورت و بازو‌ها قسمت‌هایی از بدن هستند که معمولاً در ابتدای بیماری دچار دو رنگی پوست می‌شوند. اما مهمترین علائم بیماری پیسی عبارات‌اند از:

• رنگ پریدگی بخش‌هایی از پوست بدن، که معمولاً در دست‌ها، پوست صورت و یا بازو‌ها به چشم می‌خورد.
  •  سفیدی زودرس مو‌ها که ممکن است هم در ناحیه سر و هم مژه‌ها، ابرو‌ها و ریش و سبیل اتفاق بیفتد.
  • از بین رفتن رنگ پوست بخش‌های داخلی دهان و بینی و به طور کلی نواحی مخاطی.

علت بیماری دو رنگ شدن پوست

علت بیماری دو رنگ شدن پوست از بین رفتن رنگدانه‌ها و یا ملانین است. اما چرا بدن ما رنگدانه‌های پوست را در بیماری پیسی از بین می‌برد؟ در ادامه به بررسی برخی از مهمترین علت‌های دو رنگ شدن پوست در بیماری برص و یا پیسی می‌پردازیم:

بیماری خود ایمنی: گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن ما به اشتباه سلول‌های سالم را با یک جسم خارجی تهدید‌کننده مثل باکتری اشتباه گرفته و به آن حمله می‌کند. در بیماری دو رنگ شدن پوست نیز این اتفاق افتاده و سیستم ایمنی بدن فرد به اشتباه ملانین‌های پوست را مورد هدف قرار می‌دهد.

تغییرات ژنتیکی: تغییرات ژنتیکی و تغییرات در دی ان‌ ای افراد نیز ممکن است کارایی ملانین‌های پوست را تحت تاثیر قرار دهد و علت بیماری برص یا دو رنگ شدن پوست باشد.

استرس: اگر اخیراً دچار نوسانات خلق و یا متحمل استرس شدید شده‌اید، ممکن است پیسی و یا دو رنگ شدن پوست را به همین علت تجربه کنید.

عوامل محیطی: اگر پوست ما در معرض مواد شیمیایی مضر و یا اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرد نیز ممکن است دچار رنگ پریدگی شود.

کلام آخر

بیماری برص، پیسی و یا همان دو رنگ شدن پوست در واقع موجب از بین رفتن ملانین‌ها می‌شود و قسمت‌هایی از پوست را دچار رنگ پریدگی می‌کند. این بیماری مزمن معمولا از قسمت‌های کوچک روی پوست دست و یا صورت آغاز شده و به تدریج گسترش می‌یابد. برص و یا پیسی را می‌توان نتیجه عوامل مختلفی همچون بیماری‌های خود ایمنی، تغییرات ژنتیکی، عوامل محیطی همچون اشعه ماوراء بنفش و حتی استرس در نظر گرفت. شما برای درمان لکه‌های پوستی در بیماری پیسی باید ابتدا علت را ریشه‌یابی کنید. اما به طور کلی مصرف میزان قابل توجهی از آنتی اسیدان‌ها و تغذیه مناسب می‌تواند به حفظ رطوبت پوست و درمان پیسی کمک شایانی نماید.

برای دریافت خدمات جوانسازی و استعلام جوانسازی پوست و مشاوره رایگان، می توانید با شماره 22221000 تماس حاصل فرمایید. مشاوران کلینیک ایران نوین، در هر لحظه آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

منابع:

mayoclinic

yalemedicine

اشتراک‌گذاری

2 پاسخ

1. سلام خوبین من پسرم و۱۸سالمه بدنم از شکم به پایین رنگ پوستش روشن و سفیده ولی قسمت بالای شکم تا صورت تیره و نزدیک به سیاهه مشکل چیه ممنون میشم جواب بدین

1. لطفا با شماره 22221000 تماس بگیرید تا همکارانمون راهنمایی تون کنند.