ریزش موی برگشت پذیر از چه نوع است؟

ریزش موی برگشت پذیر از چه نوع است؟

ریزش مو تحت دو دسته عامل ریزش موی برگشت پذیر و ریزش موی برگشت ناپذیر انجام می شود و با توجه به نوع عامل درمان های مختلفی برای ریزش مو تجویز می شود.

مو، به عنوان ارگانی شناخته شده است که رشد و نمو همیشگی دارد. هم ریزش مو و هم رشد موها حالت گردشی دارد و بسته به ناحیه بدن، دوره گردش ریزش و رشد موها مختلف است. به طور مثال موهای سر هر ۳ تا ۵ سال یکبار ریخته و سپس به مرحله استراحت وارد می شود و سپس رشد می‌کند.

در واقع می توان گفت حدود ۸۵ درصد موهای سر عموماً در حال رشد و نموند و ۱۵ درصد باقیمانده در فاز استراحت قرار دارند که طی یک دوره ۳- ۲ ماهه می‌ریزند. ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو به صورت طبیعی در روز می ریزند اما این مقدار می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف تغییر کند.

در سالهای اخیر روش جدیدی در درمان ریزش موی آندروژنیک مورد استفاده قرار گرفته است که شامل استفاده از پلاسمای خون فرد که سرشار از پلاکت (PRP) است به منظور تقویت فولیکول های مو است.

ریزش موی برگشت ناپذیر

ازعلت های ریزش موی دائمی یا برگشت ناپذیر می توان به بیماری‌های التهابی مثل لیکن‌پلان، لوپوس، انواع کچلی، کم کاری تیروئید و عفونت پیاز مو اشاره کرد. هرچه عامل ریزش مو زودتر درمان شود، ریزش مو سریعتر متوقف می شود. سپس بعد از رفع عامل بیماری می توان اقدام به پیوند مو نمود. امکان پیوند موی مجدد در منطقه جوشگاه و جای جراحی‌ها و محل رادیوتراپیها  وجود ندارد و در این نواحی باید اقدام به  کاشت مو نمود.

ریزش موی برگشت پذیر

ریزش موی برگشت پذیر می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

۱- بروز تغییرات در سیستم درونی بدن می تواند منجر به ریزش موی تلوژنی ‌شود.

در اثر این تغییرات، تعداد موی وارد شده به مرحله استراحت بیشتر می شود. این تغییرات می تواند در اثررژیم‌های تغذیه‌ای شدید، کم‌خونی، بیماری‌های عفونی و تب‌دار حاد، عمل های جراحی گسترده یا زایمان اشاره کرد که باید علت های اصلی بررسی و درمان شوند.

۲- اختلالات هورمونی که منجر به طاسی در آقایان و ریزش موی مردانه در خانم‌ها می شود.

درمان استانداردی که برای ریزش موی هورمونی- ژنتیکی آقایان وجود دارد تجویز ماینوکسیدیل ۵ درصد و قرص فیناستراید است. هرچند جدیدا از قرص های دیگری به نام دوتایستراید به جای فیناستراید استفاده می شود که اثر طولانی تری دارد. ترکیب‌های گیاهی شامل رزماری نیز می تواند به عنوان درمان کمکی استفاده شود. البته در خانم‌ها باید ابتدا اقدام به رفع مشکل هورمونی نمود. قرص های جلوگیری از بارداری نظیر LD و ... و ماینوکسیدیل ۲ یا ۵ درصد به رویش مو کمک می کند.

البته این درمان دائمی نیست و اثر قطع ریزش مو تنها تا زمان استفاد از قرص ها و داروها می ماند و فرد برای درمان قطعی باید اقدام به  پیوند مو کند.

۳-  بیماری‌های التهابی:

ریزش موی سکه ای که به دلیل از بین رفتن سیستم ایمنی بدن به وجود می آید تحت اثر بیماری های التهابی شکل می گیرد و برگشت پذیر است.  درمان حدود نیمی از مبتلایان به ریزش موی سکه ای خود به خود انجام می گیرد اما در موارد شدید تر نیاز به درمان است.۴- عوامل  تغذیه‌ای: عوامل تغذیه به خصوص در رشد و ریزش موی کودکان بسیار تأثیر دارد. این کمبودهای تغذیه ای می تواند در اثر فقر برخی ویتامین ها مانند ویتامین های گروه B و برخی مواد معدنی رخ دهد. همچنین کمبود روی و آهن در بدن نیز منجر به ریزش مو می شود

درمان های جدید برای  ریزش مو

به تازگی برای درمان ریزش موی آندروژنیک یاریزش موی تلوژنی برخی داروها را به پوست سر تزریق می کنند. این روش به مزوتراپی شهرت دارد و شامل داروهایی نظیر ویتامین های گروه B و ... می شود. مزوتراپی باعث قطع روند ریزش مو و کلفت تر شدن تارهای مو می شود. تزریقات باید ابتدا به صورت هفتگی و سپس در فواصل بیشتر انجام شود.

همچنین روش پی آر پی نیز که در بالا به آن اشاره شده روش جدیدی است که مزایای فراوانی دارد. هرچند این روش نیز درگیر تبلیغات شده است و برخی پزشکان از آن به عنوان روش موسوم به درمان قطعی ریزش مو با یک بار تزریق یاد می کنند اما این ادعا صحت ندارد.