تغییر تفاوت ماست!

22221000
پاسخگویی24 ساعته

تقویت مو

همه افراد، کوچک و بزرگ، زن و مرد، به دنبال موهای سالم، پر پشت و درخشان هستند. اما برخی عوامل ممکن است موجب تضعیف موها شوند که در چنین شرایطی باید هرچه سریع تر به دنبال راهکارهای مناسب برای تقویت موی سر باشیم تا از ریزش آنها جلوگیری نماییم. ژنتیک عامل موثری در کیفیت موهای سر بشمار می رود، اما حتی اگر به صورت ژنتیکی موهای کم پشت و ضعیفی دارید، باز هم می توانید به فکر راه های تقویت مو باشید. در کلینیک ایران نوین مفتخریم تا با استفاده از جدیدترین روش های روز دنیا برای تقویت مو شما را همراهی کنیم. با مراجعه به این کلینیک از انواع راهکارهای تقویت موی سر مثل پی آر پی بهره مند شوید.

همراه گرامی!

لطفا برای استفاده از خدمت مشاوره رایگان با متخصصین کلینیک ایران نوین فرم زیر را کامل و ارسال کنید.

علت ضعیف شدن ریشه مو

ضعیف شدن ریشه مو دلیل اصلی نازک شدن، رنگ پریدگی و بی جانی تار موها می باشد. همین ضعیف شدن ریشه مو نیز در نهایت به ریزش مو خواهد انجامید. اگر شما نیز با این مشکلات مواجه هستید، پیش از هر چیز باید علت ضعیف شدن ریشه موی خود را بیابید و سپس در صدد تقویت آن برآیید. ضعف در فولیکول های مو حتی می تواند ریزش هایی در حد طاسی کامل را در پی داشته باشد. در ادامه به برخی از مهم ترین علل ضعیف شدن ریشه مو می پردازیم:

مصرف داروهای خاص

تضعیف ریشه موها ممکن است در نتیجه عوارض جانبی برخی از داروها پدید آید. به عنوان مثال رقیق کننده های خون، دوز بالای ویتامین A، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد افسردگی ممکن است ریشه موها را ضعیف کنند. بهتر است برای تقویت موی سر خود در چنین شرایطی با پزشک مشورت کنید.

فقر آهن در بدن

احتمالا می دانید که آهن یکی از اصلی ترین مواد معدنی برای سلامت و تقویت موها محسوب می شود. اگر اخیرا ریشه موهای شما ضعیف شده، بهتر است با انجام آزمایش مطمئن شوید میزان آهن در بدن شما در سطح نرمال قرار دارد. یکی از راه های تقویت موی سر مصرف مکمل های آهن، تحت نظر پزشک، است.

استرس و افسردگی

یکی دیگر از علت های اصلی ضعیف شدن ریشه مو استرس، خواب ناکافی و افسردگی می باشد. زیرا استرس زیاد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و در نتیجه به فولیکول های مو آسیب می رسد. استرس همچنین قادر است تا رشد مجدد موها را نیز متوقف نماید.

عدم مصرف پروتئین به میزان کافی

کمبود پروتئین در بدن با ضعیف شدن ریشه مو ارتباط مستقیم دارد. اگر دلیل ریزش و ضعیف شدن موهای شما پروتئین باشد، باید گوشت و تخم مرغ بیشتری در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نشانه های ضعیف شدن مو چیست؟

قطعا یکی از اصلی ترین نشانه های ضعیف شدن مو ریزش آن می باشد. تار موهای ضعیف همچنین به راحتی می شکنند و از ریشه جدا می شوند. توجه به موقع به نشانه های ضعیف شدن مو می تواند از بروز عواقب جبران ناپذیر مثل طاسی جلوگیری نماید. به طور کلی، وقتی موهای خود را در حالتی غیر عادی، شکننده و بی رنگ و رخ می بینید، باید از خود بپرسید آیا موهای شما در حال ضعیف شدن است یا خیر. سپس درمان های لازم و راه های تقویت موی سر را در نظر بگیرید تا موها را به سلامت اولیه خود باز گردانید. مهم ترین نشانه های ضعیف شدن مو عبارت اند از:

موخوره: احتمالا تا به حال با موخوره ها در لا به لای موهای خود مواجه شده اید. کوتاه کردن منظم موها تنها راه خلاص شدن از موخوره و تقویت مو است.

شکنندگی موها: اگر موهای شما اخیرا بسیار شکننده و بد حالت شده، احتمالا وقت آن رسیده که نسبت به ضعیف شدن موهای خود هوشیار باشد و برای تقویت آنها چاره ای بیاندیشید.

خشکی بیش از حد مو: موهای خیلی خشک احتمالا از مواد مغذی تهی هستند. خشکی زیاد موها را می توان یکی از اصلی ترین نشانه های ضعیف شدن مو در نظر گرفت.

گره خوردن موها: عادی است که بعد از چند روز شانه نزدن موهای شما گره داشته باشد، اما گره همیشگی در میان موها از نشانه های ضعیف شدن ریشه مو است که نیاز به تقویت دارد.

ریشه موی ضعیف چگونه درمان می شود؟

برای درمان ریشه موی ضعیف شده باید پیش از هر اقدامی علل آن را بررسی کنید. در موارد بسیار شناختن علت ضعیف شدن موها بهترین راه برای تقویت آنها می باشد، زیرا با یافتن علت شما می توانید بهترین راه های تقویت مو را در پیش بگیرید. اگر از خود می پرسید ریشه موی ضعیف شده چگونه درمان می شود باید بگوییم معمولا درمان موهای ضعیف شده چندان دشوار و نگران کننده نیست. شما می توانید به یک پزشک متخصص مو مراجعه کنید تا پس از بررسی دقیق درمان های مفید را برای تقویت موهای خود شروع کنید. اما به طور کلی برای درمان ریشه موی ضعیف شده بهتر است:

  • از مصرف میزان مناسبی از ویتامین، آهن، زینک و دیگر مواد مغذی همراه با وعده های غذایی خود اطمینان حاصل نمایید.
  • درمان هایی نظیر پی آر پی و مزوتراپی را به عنوان یکی از راه های تقویت مو امتحان کنید.
  • به سراغ ماسک های موی تقویت کننده بروید و مصرف مداوم آنها را شروع کنید.
  • معجزه ماساژ سر برای تقویت موی زنان و مردان را جدی بگیرید.
  • مواد غذایی سرشار از پروتئین را برنامه غذایی خود بگنجانید.

علل ریزش مو

ریزش موها به طور کلی یک چرخه طبیعی در بدن انسان است. به عبارت دیگر، به طور متوسط ریزش 100 تار مو در روز یک روند طبیعی محسوب می شود و پس از مدتی موها رویش مجدد خود را از سر خواهند گرفت. اما وقتی توازن میان ریزش مو و رشد مجدد آنها به هم می خورد، باید به فکر راه چاره و یا همان تقویت موی سر باشیم. شما می توان به بهره گیری به موقع از راه های تقویت موی سر ریزش را متوقف کرده و موجب رشد مجدد آنها شوید.

در غیر این صورت ممکن است حجم موها به شدت کاهش یابد و حتی تا طاسی موضعی و یا کامل هم ادامه پیدا کند. هر چند ریزش مو و طاسی در آقایان شایع تر از خانم ها است، اما زنان نیز در موارد بسیاری دچار ریزش مو می شوند. عمده ترین علل ریزش برای آقایان ژنتیک و برای خانم ها استفاده بی رویه از حالت دهنده ها و همچنین کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن می باشد. به همین دلیل تقویت موی سر زنان، خصوصا حین افزایش سن و در دوران بارداری اهمیتی دو چندان پیدا می کند. برخی از مهمترین علل ریزش مو عبارت اند از:

  • عوامل وراثتی و ژنتیک که بیشتر برای آقایان اتفاق می افتد.
  • عدم تعادل هورمونی که بیشتر در میان خانم ها شایع است.
  • کمبود ویتامین های گروه B
  • کاهش وزن سریع و بدون برنامه
  • بیماری هایی نظیر دیابت، غدد، کم خونی و فقر آهن شدید
  • تغذیه نادرست، کمبود ویتامین و کمبود پروتئین در بدن
  • سفت بستن موها، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی مخصوص مو و حالت دهنده ها
  • استرس و اضطراب شدید
  • مصرف بیش از حد ویتامین A
  • افزایش سن

بسیاری ممکن است ریزش مو را جدی نگیرند که در چنین شرایطی با مشکلات جبران ناپذیری رو به رو خواهند شد. اگر اخیرا دچار ریزش مو شده اید باید سریعتر علل این مشکل را ریشه یابی کنید و پس از متوقف کردن آنها به فکر تقویت موهای خود باشید. برای درمان ریزش به دلایل هورمونی و تقویت موی سر در چنین شرایطی حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

کلینیک ایران نوین

ویتامین های مهم برای تقویت مو

همانطور که گفته شد اولین راه تقویت موی سر روی آوردن به تغذیه مناسب است. به علاوه اگر روزانه موی خود را می شویید در انتخاب شامپوی خود دقت کنید و از شامپوهای با PH پایین تر و قدرت پاک کنندگی کمتر استفاده نمایید.

باید بدانیم موهای خارج از پوست سر، مرده به حساب می آیند و توانایی جذب هیچ گونه ویتامین و پروتئینی را ندارند. بنابراین نام بردن انواع ویتامین بر روی بسته بندی شامپوها و صابون ها تنها جنبه تبلیغاتی داشته و فایده ای برای موهای شما ندارد.

اگر قصد تقویت موهای سر خود را دارید، بهتر است ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز را در برنامه غذایی خود بگنجانید، زیرا کمبود برخی از این ویتامین ها منجر به تضعیف مو و در نهایت ریزش آنها خواهد شد. برخی از ویتامین های مهم برای تقویت مو عبارت اند از:

ویتامین های گروه B: ویتامین B12، فولات، بیوتین و ریبوفلاوین همگی در دسته گروه ویتامین های B قرار دارند که برای تقویت مو بسیار موثر هستند.

ویتامین C: ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که علاوه بر تامین سلامت کل بدن در تقویت موهای سر نیز موثر می باشد. ویتامین C را می توان یکی از ویتامین های مهم برای تقویت مو و همچنین سلامت پوست در نظر گرفت.

ویتامین D: کمبود ویتامین D در بدن نیز یکی از علل اصلی ریزش مو محسوب می شود. البته فراموش نکنید میزان مصرف ویتامین D به عنوان  یک راه تقویت مو باید تحت نظر پزشک انجام شود.

آهن: همه ما می دانیم آهن نقشی اساسی در سلامت موها ایفا می کند و سلامت مو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

زینک: زینک از دیرباز به ماده معدنی برای تقویت موی سر زنان و مردان شهرت داشته و همچنان مکمل های زینک یکی از مهم ترین مکمل ها برای تقویت مو محسوب می شوند.

شما می توانید علاوه بر مصرف ویتامین ها به صورت خوراکی، از سایر راه های تقویت مو مثل ماساژ پوست سر، ویتامینه کردن مو و  لوسیون میزانپلی نیز بهره ببرید. 

روش های تقویت مو

داشتن موهای سالم و درخشان یکی از مهم ترین خواسته های هر یک از ما در زندگی است.  اما رسیدن به همچین خواسته ای همیشه ساده و بی دردسر نخواهد بود. از دلایل ژنتیکی گرفته تا تغذیه نامناسب، عوامل متعددی وجود دارد که ریشه مو را ضعیف کرده و موجب ریزش آنها می شود. موهایی که در اثر عوامل مختلف ضعیف شده و در آستانه ریزش هستند را نباید به حال خود رها کنید. در چنین شرایطی استفاده از بهترین روش های تقویت مو می تواند به فرشته نجات برای موهای زیبای شما بدل شود. با توجه به علت ریزش مو، شما می توانید یکی از این راه های تقویت موی سر را به کار بگیرید و رشد و امید را به موهای خود باز گردانید. برخی از بهترین روش های تقویت مو شامل مواردی می شوند که در ادامه مطرح می کنیم: 

مواد غذایی و تقویت مو

ریشه مو نیز مثل هر ارگان دیگری در بدن برای زنده ماندن به مواد مغذی نیاز دارد. همیشه باید برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنید که ویتامین های مفید برای تقویت مو در آن نقشی پررنگ را ایفا نمایند. برخی از مهم ترین مواد مغذی برای تقویت موی سر عبارت اند از ویتامین D، ویتامین B، آهن، اسید های چرب و آنتی اکسیدان ها.

عسل-برای-تقویت-مو

ماساژ پوست سر

ماساژ دادن پوست سر باعث تحریک جریان خون و انبساط عضلات می شود. این عمل برای تقویت مو سر و نیز جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است. هنگام ماساژ دادن خون بیشتری زیر پوست جریان پیدا کرده و به طرف پیاز مو حرکت می کند.

فایده دیگری که ماساژ پوست سر دارد این است که سلول های مرده ی پوست سر ازطریق جریان خون بهتر به بیرون رانده می شود و اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به پیاز مو و سلول های مو می رسد. هنگام ماساژ دادن دقت کنید که پوست سر را با ناخن خراش ندهید.

 ابتدا بنشینید یا بایستید (طوری که هنگام ماساژ دادن دستهایتان آزادی کامل داشته باشند). انگشتهایتان را به پشت گوشها برده و پوست سر را محکم نگهدارید.

به هنگام ماساژ، سر را کمی عقب ببرید و یک دست خود را در جهت حرکت عقربه های ساعت و دست دیگرتان را در جهت عکس آن حرکت دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید. ماساژ دادن پوست سر را اگر به صورت دراز کش روی تخته شیب دار، انجام دهید نتیجه ی مطلوب تری خواهد داشت.

تخته شیب دار:معمولاً از فروشگاههای لوازم ورزشی می توان این نوع تخته را خریداری نمود. این وسیله را می توان یکی از بهترین وسایلی دانست که سبب انتقال خون به پوست سر می شود. این حرکت بهتر است که هر روز به مدت چند دقیقه انجام شود.

روش استفاده از تخته شیبدار:هنگام درازکش روی این تخته چشمانتان را ببندید، تا می توانید بدن را شُل کنید و چندین نفس عمیق بکشید و به مدت ۲۰ دقیقه در همین حالت بمانید، هنگامی که روی تخته ی شیبدار هستید، پوست سر خود را با دقت ماساژ دهید.

ویتامینه کردن مو

عوامل محیطی متعددی مثل رنگ کردن زیاد مو و یا استفاده از حالت دهنده ها به ضعیف شدن ریشه مو می انجامد. در چنین حالتی می توانید از محصولات و روش های تقویت مو مثل بناول به منظور ویتامینه کردن مو استفاده نمایید.

ویتامینه کردن را روی موهای تمیز انجام می دهیم تا منافذ پوست سر و موها باز باشد و مواد مغذی کاملاً به تمام قسمتهای مو برسد. این کرم را با آب مخلوط کرده (به صورتی که به ژل سفید رنگی تبدیل شود) آنگاه آن را از ریشه تا نوک مو مالیده و با یک کلاه پلاستیکی سطح موی آغشته به ژل را بپوشانید.
اگر زیر سشوار می نشینید، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در همین حالت بمانید، و در غیر این صورت به مدت نیم ساعت کلاه پلاستیکی را روی سر خود تحمل کنید و سپس مو را آبکشی نمایید. اگر از خشکی بیش از حد موهای خود ناراحت هستید از آمپول های NH۲ و «بپانتن» استفاده کنید. این آمپولها تقویت کننده مو هستند و از ریزش مو جلوگیری می کنند.

لوسیون میزانپلی

استفاده از این نوع لوسیون بر دوام حالت مو و تسهیل در شکل گیری آن می افزاید. این لوسیون را روی موهای نم دار مالیده، سپس مو را میزانپلی یا براشینگ می کنید. .
چند نوع تقویت کننده موی گیاهی: برای موهای خشک و شکننده درمان با روغن سمور توصیه می شود. نصف فنجان روغن سمور را گرم کرده و روی پوست سر ماساژ دهید، و خیلی آرام موها را شانه کنید، سپس یک کلاه پلاستیکی روی سر گذاشته و بعد از نیم ساعت موها را بشویید. برای جلوگیری از ریزش مو درمان و تقویت مو با روغن زیتون و عسل توصیه می شود.
نصف فنجان زیتون را با یک فنجان عسل و ۱۰ گرم سیر کوبیده مخلوط کرده، مدت ۲ تا ۳ روز بگذارید تا مخلوط قوام بیاید. آنگاه آن را به پوست سر بمالید و مو را شانه کنید. دقت کنید که دندانه های شانه با پوست سر تماس پیدا نکند. سر را با یک کلاه پلاستیکی پوشانیده و مانع از ورود هوا به موها شوید (این عمل باعث می شود تا گرمای سر به عمل جذب کمک کند.) و پس از مدت ۴۰ دقیقه موها را بشویید ویتامینه کردن موی ضعیف را آنقدر ادامه دهید تا کاملاً معالجه و تقویت شود.

مکمل های غذایی و دارو

برخی از مردم برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز خود تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذایی مفید می روند. متخصصان تغذیه معتقدند که تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از مواد مغذی این قرص ها و مکمل هلی غذایی جذب می شوند و هنوز عوامل ناشناخته ی زیادی در غذاها وجود دارد که هنوز به شکل شیمیایی در داروها ساخته نشده اند.
قرص، دارو و مکمل های غذایی زمانی به خوبی جذب بدن می شود که با تغدیه مناسب همراه باشد. بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- ۳ و اُمگا-۶ با سلامت مو در ارتباط هستند.
زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند. به منظور جبران این منابع غذایی و تقویت مو سر میتوان با توصیه پزشک از قرص های مکمل مناسب استفاده کرد.

بهترین روش برای تقویت مو

تمام کسانی که موهای سالم و پر پشت دارند در صدد هستند تا سلامت موهای خود را حفظ کنند. اما کسانی که از مشکل ریزش مو، کم پشتی مو و یا طاسی سر رنج می برند، به دنبال بهترین روش برای تقویت موی سر خود هستند. روش های تقویت مو در اغلب موارد موثر واقع شده و رشد موها را به حالت نرمال باز می گردانند. البته تقویت موهای سر زنان و مردان بدون شناسایی علل ضعیف شدن مو کار بیهوده ای است.

بهترین روش های تقویت مو شامل مواردی از قبیل استفاده از مکمل های غذایی، اصلاح رژیم غذایی و ماساژ کف سر می شود. همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک متخصص از روش پی آر پی نیز برای قطع ریزش و تقویت موها کمک بگیرید. اما به طور کلی بهترین روش برای تقویت موها با توجه به دلایل ضعیف شدن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. 

کلینیک تقویت مو

کلینیک تقویت مو ایران نوین با سال ها تجربه موفق در زمینه انواع روش های تقویت موی سر، مثل پی آر پی، آماده خدمت رسانی به زیباجویان عزیز می باشد. کادر مجرب حاضر در این کلینیک با به کار گیری آخرین روش های تقویت مو، ریزش موهای شما را متوقف می کند و رشد مجدد آنها را تضمین می نماید. مشاوره رایگان در زمینه روش های تقویت مو از دیگر مزایای مراجعه به کلینیک ایران نوین می باشد. تیم ما همچنین برای افرادی که از خدمات ما استفاده می کند ضمانت نامه معتبر به همراه یک شب اقامت رایگان در هتل در نظر گرفته است. اگر نگران هزینه های خدمات تقویت مو هستید، باید بگوییم می توانید این هزینه ها را به صورت اقساط پرداخت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت همین حالا با ما تماس بگیرید.

نکات مراقبت از مو

بر خلاف تصور بسیاری از ما مراقبت از موها کار راحتی نیست و باید برای آن زمان و توجه کافی در نظر بگیرید. موها نیز مثل پوست نسبت به آسیب های محیطی حساس هستند و ضعیف و شکننده می شوند و شاید حتی برای اعتراض به عدم توجه شما شروع به ریزش کنند. پس شما باید همواره و بدون سهل انگاری از موهای خود مراقبت و برای تقویت آنها وقت صرف کنید. البته تقویت مو و مراقبت از آن اصلا هم دور از ذهن نیست و با رعایت چند نکته ساده در زندگی روزمره به طراوت و شادابی مورد نظر برای موهای خود خواهید رسید. اگر به دنبال موهای خوش حالت و سالم هستید، نکات مراقبتی ذیل را حتما مد نظر قرار دهید.

• از صاف کردن یا فر کردن بیش از حد موهای خود با مواد حالت دهنده پرهیز کنید.

• از سشوار و مواد آرایشی مو که آن را نازک و ضعیف می کند با فاصله زمانی استفاده کنید.

• شامپویی متناسب با جنس موی خود انتخاب کنید.

• پس از حمام و خشک کردن موها؛ از روغن های مفید گیاهی بهره ببرید.

• از رنگ و دکلرل کردن ها موها در فاصله های زمانی کوتاه پرهیز کنید.

• برای موهای رنگ شده از شامپوهای مخصوص  و انواع ویتامین های مو استفاده کنید.

• از شانه زدن موهای خیس جدا پرهیز کنید.

منابع:


skinkraft

healthline