از عوارض PRP آگاه شوید

از عوارض PRP آگاه شوید

اجازه دهید در همین ابتدا این مطلب را روشن کنیم که : درمان با پلاسمای غنی از پلاکت، دوپینگ خون نیست! در حقیقت، درمان PRP، یک روش امن و قانونی برای افزایش زمان بهبودی آسیب های ورزشی است. این برای شما به عنوان یک ورزشکار آسیب دیده چه معنی دارد؟ این بدان معنی است که شما می توانید بهبودی در قسمت آسیب دیده بدنتان را سریع تر نمایید. در واقع درمان PRP باعث سریعتر شدن بهبودی التهاب تاندون چه در زانو، شانه یا آرنج می گردد. اما شما باید بدانید که این درمان دارای عوارض جانبی نیز است که برخی از آنها قابل توجه اند. در اینجا به شایع ترین عوارض PRP اشاره خواهیم نمود.

عوارض prp

درد در ناحیه آسیب دیده

از اولین عوارض PRP می توان به این تجربه اشاره کرد که بعضی از افرادی که تحت درمان PRP قرار گرفته اند، از یک درد حاد یا درد در محل تزریق، شکایت دارند. گاهی اوقات این درد در داخل عضله یا استخوان نیز حس می شود.

[caption id="attachment_19959" align="aligncenter" width="600"] کاشت-مو[/caption]

عفونت

در حالی که این تزریق با استریلیزاسیون شدید سرم صورت می گیرد و در انجام آن بسیار احتیاط می شود، گاهی اوقات ممکن است که ناحیه آسیب دیده، عفونت کند.

عدم بهبودی در ناحیه آسیب دیده

در حالی که این لزوما یک عارضه جانبی محسوب نمی شود، باید اشاره کنیم که همه ورزشکاران به تزریق PRP پاسخ نمی دهند. گاهی اوقات پس از درمان، درد و آسیب اصلی باقی می مانند یا حتی ممکن است بدتر هم شود.

واکنش آلرژیک

بدن برخی از بیماران به این درمان واکنش نشان می دهند. البته این بسیار نادر است، اما اتفاق می افتد. باز هم باید مطالعات بیشتری صورت گیرد تا علت این مسئله مشخص شود.

لخته خون

به طور معمول، لخته خون زمانی بوجود می آید که به دیواره رگ های خونی آسیبی وارد گردد. از آنجایی که در یک تزریق PRP از یک سوزن استفاده می شود، احتمال دارد که یک شریان یا رگ آسیب ببیند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، لخته شدن خون بوجود می آید که مانند هر لخته طبیعی درمان می شود.

تغییر رنگ پوست

گاهی اوقات پوست اطراف ناحیه ای که PRP در آن تزریق شده است، کبود می شود. این کبودی ممکن است طبیعی باشد. اما اگر این کبودی عمیق و تیره تر از حالت طبیعی است، آن را نادیده نگیرید و در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر هر یک از عوارض جانبی فوق را پس از یک تزریق PRP تجربه کردید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: کلینیک تخصصی تقویت مو ایران نوین