روش های مراقبت از پوست اگزمایی در برابر آفتاب

روش های مراقبت از پوست اگزمایی در برابر آفتاب

اگزما و علائم آن

اگزما بیماری است که پوست را درگیر میکند. این بیماری انواع مختلفی دارد و بروز التهابات پوستی (درماتیت) از شایع ترین علائم آن است. پوست اگزمایی معمولا قرمز بوده و حالت خشک و ترک خورده ای دارد. فرد دارای پوست اگزمایی اغلب احساس خارش در نواحی مبتلا به این بیماری میکند. دست ها، پاها و همچنین صورت جزء نواحی هستند که اگزما در آن ها بیشتر دیده می شود. علائم اگزما در پوست اگزمایی مدتی تشدید پیدا می کند و مدتی نیز به حالت خاموش است. محققان هنوز نتوانسته اند علت اصلی این بیماری را کشف کنند اما عواملی را که موجب تشدید این بیماری می شوند  را تا حد زیادی شناسایی کرده اند.

اگزما و آفتاب

اگرچه تاکنون نور آفتاب و گرما و عرق از عوامل تشدید کننده ی بیماری اگزمایی شناخته می شدند و پزشکان توصیه می کردند جهت مراقبت از پوست دارای اگزما بهتر است از قرار گرفتن در مقابل آفتاب خودداری شود. اما اخیرا دانشمندان به کشف جدید در مورد رابطه ی نور آفتاب و پوست اگزمایی رسیده اند. بر اساس گفته ی این محققان، تابیدن اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید بر روی پوست اگزمایی باعث آزاد شدن ماده ای ضد التهاب در خون می شود که برای کاهش التهابات ناشی از اگزما بسیار موثر است. البته همه می دانیم که تابش بدون محدودیت نور آفتاب بر روی پوست باعث صدمه دیدن پوست می شود. در مورد افراد دارای اگزما نیز این مورد صدق می کند و گرچه گفته شده که اشعه ی فرابنفش برای کاهش التهابات می تواند مفید باشد اما میزان این اشعه باید کنترل شده باشد و از گرم شدن زیاد پوست، تعریق و یا سوخته شدن پوست به وسیله آفتاب باید جلوگیری شود؛ زیرا عوامل یاد شده می تواند پوست اگزمایی را تحریک نموده و علائم اگزما را تشدید کند.

مراقبت پوست اگزمایی در برابر آفتاب

با توجه به موارد گفته شده در باره ی آفتاب و اثراتی که روی پوست اگزمایی دارد، برای محافظت از پوست های اگزمایی در برابر آفتاب، روش های زیر را می توان به کار برد:
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب متناسب با پوست اگزمایی در برابر آفتاب
  • استفاده از پماد زینک اکساید و یا پماد دی اکسید تیتانیوم به جای کرم ضد آفتاب در صورت وجود حساسیت به کرم های ضد آفتاب
  • استفاده از لباس و پوشش مناسب و نخی در برابر آفتاب
  • جلوگیری از خشک شدن پوست اگزمایی با مرطوب کننده های سازگار با پوست