کاشت مو،کلینیک مو،کلینیک پوست ایران نوین
: شماره تماس

درماتوفیت چیست و چگونه درمان می شود؟

علل و درمان درماتوفیت
  • ۳ بهمن ۱۳۹۷

درماتوفیت چیست و چگونه درمان می شود؟

حدود ۵۰۰۰۰ گونه قارچ در طبیعت وجود دارد. روی پوست بدن انسان ها نیز به طور طبیعی قارچ هایی حضور دارند و مشکل خاصی هم برای سلامتی بدن و پوست ایجاد نمی کنند. اما گاهی اوقات شرایط ویژه ای روی پوست ایجاد می شود که همین قارچ های بی خطر شروع به رشد و تکثیر بی رویه می کنند و موجب عفونت های قارچی می شوند. مواردی هم وجود دارد که قارچ های بیماری زا به پوست نفوذ پیدا می کنند و عفونت های قارچی را پدید می آورند. درماتوفیت ها دسته ای از قارچ ها هستند به کراتین علاقه دارند و از این رو به پوست، مو و ناخن حمله می کنند و موجب عفونت قارچی می شوند.

بیماری درماتوفیت پوست

علائم بیماری درماتوفیت

عفونت های قارچی ناشی از درماتوفیت ها که درماتوفیتوز هم گفته می شود معمولا با یک سری علائم ظاهری و احساسات ناخوشایند در پوست خود را بروز می دهد. بسته به ناحیه ای از بدن که آلوده به قارچ شده است، این امکان جود دارد که علائم تا حدودی متفاوت باشد. احساس خارش و سوزش در پوست، ایجاد جوش ها و کورک های چرکی، التهابات پوستی، پوسته پوسته شدن ، سست شدن و ریخته شدن موهای ناحیه ی آلوده به قارچ و تغییر شکل و ظاهر ناخن ها مواردی هستند که می توانند با عفونت قارچی در ارتباط باشند. قارچ ها محیط های گرم و مرطوب را دوست دارند و به همین دلیل در نواحی خاصی از بدن از جمله کشاله ی ران، پوست سر، پا و … که محیط مناسب تری برای رشد و تکثیر قارچ ها هستند، احتمال ایجاد عفونت های قارچی بیشتر است.

درمان درماتوفیت

برای درمان عفونت های قارچی علاوه بر تمیز و خشک نگه داشتن محل عفونت، استفاده از یک سری داروهای موضعی و خوراکی ضد قارچ ضروری است. قرص های ضد قارچ از مهمترین داروهایی هستند برای درمان عفونت قارچی به کار می روند. این قرص ها انواع مختلفی دارند که پزشک با در نظر گرفتن نوع و محل عفونت ایجاد شده و شرایط بیمار آن ها را تجویز می کند. شستشوی محل ضایعه با شامپوهای ضد قارچ نیز به کنترل بیماری و کاهش علایم آن کمک می کند؛استفاده از این شامپوها به خصوص برای پوست سر بسیار مفید هستند. به طور معمول دوره درمان عفونت های قارچی بدن ۴ الی ۶ هفته ، پوست سر تقریبا ۲ ماه و ناخن ها ۳ الی ۶ ماه خواهد بود.

کلینیک تخصصی جوانسازی پوست ایران نوین

0/5 ( 0 نظر )