پی آر پی برای درمان آرتروز | با پی آر پی از شر آرتروز خلاص شوید | PRP برای درمان زانودرد

کلینیک مو | کلینیک ایران نوین
: شماره تماس

با پی آر پی از شر آرتروز خلاص شوید

پی آر پی برای درمان آرتروز
  • 20 ژانویه 2018

با پی آر پی از شر آرتروز خلاص شوید

درمان پلاسمای غنی از پلاکت، که گاهی اوقات با عنوان درمان PRP نیز شناخته می شود، با استفاده از خواص درمانی طبیعی خون، از پی آر پی برای درمان آرتروز ، ترمیم غضروف های آسیب دیده، تاندون ها، رباط ها، عضلات، و یا حتی استخوان به کار می رود.

اگرچه این یک روش استاندارد در نظر گرفته نمی شود، اما هر روزه تعداد زیادی از مردم برای تزریق PRP جهت درمان بیماری هایی نظیر آرتروز به پزشکان مراجعه می کنند. این درمان اغلب برای آرتروز زانو استفاده می شود، اما ممکن است در سایر مفاصل نیز استفاده گردد.

در استفاده از پی آر پی برای درمان آرتروز ، پزشک PRP را به طور مستقیم به مفصل تحت تاثیر تزریق می کند. هدف از این تزریق:

• کاهش درد
  • بهبود عملکرد مفاصل
  • در صورت امکان کاهش، توقف و یا حتی تعمیر آسیب غضروف است.

پلاسما غنی از پلاکت، یک نمونه از خون خود بیمار است.

پلاسما چیست؟ پلاسما به جزء مایع خون اشاره دارد؛ و محرکی برای سلولهای قرمز و سفید و سایر مواد در جریان خون می باشد. پلاسما عمدتا آب است و همچنین شامل پروتئین ها، مواد مغذی، گلوکز و آنتی بادی ها نیز می باشد.

پلاکتها چه هستند؟ مانند گلبولهای قرمز و سفید، پلاکتها یک عنصر طبیعی از خون هستند. پلاکتها به تنهایی هیچ گونه خواص ترمیمی یا شفا ندارند؛ بلکه آنها موادی به نام فاکتورهای رشد و پروتئین های دیگر را که به تنظیم تقسیم سلولی، تحریک بازسازی بافت و ترویج  بهبودی کمک می کنند را ترشح می نمایند. یک فرد مبتلا به پلاکت های معیوب یا پلاکت های کم، در اثر بریدن پوست خود خونریزی زیادی خواهد داشت.

درد آرتروز و پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت چه کار می کند؟

کارشناسان دقیقا نمی دانند که چگونه پی آر پی برای درمان آرتروز می تواند مؤثر باشد.

پزشکانی که از PRP را برای درمان آرتروز استفاده می کنند، معتقدند که پلاسمای غنی از پلاکت ممکن است:

• التهاب را متوقف کند و پیشرفت آرتروز را کاهش دهد.
  • شکل گیری غضروف جدید را تحریک کند.
  • باعث افزایش تولید مایع روان کننده طبیعی در مفصل شده و در نتیجه موجب کاهش درد مفاصل گردد.
  • حاوی پروتئین هایی است که گیرنده های درد بیمار را تغییر می دهد و حس درد را کاهش می دهد.

همچنین نتیجه درمان PRP که در یک بیمار ممکن است متفاوت با دیگری باشد. این تغییرات ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد مانند:

• ترکیب خون (مثلا تعداد پلاکتها) می تواند در یک بیمار با بیمار دیگر متفاوت باشد.
  • چگونگی پردازش نمونه خون بیمار (از جمله سانتریفیوژ و فیلتر کردن) بر غلظت پلاکت ها و گلبول های سفید خون در تزریق PRP تأثیر می گذارد.

پزشکان ممکن است پلاسمای غنی از پلاکت را با مواد مغذی که به نظر می رسد خصوصیات درمانی PRP را بهبود می بخشند، تقویت کنند.

منبع: کلینیک تخصصی پی آر پی ایران نوین

برچسب‌ها: